آشنایی با شهرداری منطقه 3

تعریف شهرداری


شهرداری معادل لغت انگلیسی Municipality است و به ناحیه ای اطلاق می شود که در آن، یک انجمن مربوط به شهر، دارای صلاحیت اعمال قدرت سیاسی بوده و خدمات دولتی محلی را مانند فاضلاب، پیش گیری از جرم و جنایت و خدمات آتش نشانی به عموم ارائه می دهد( قادری و قادری،1386، 12). در ایران، طرز تلقی عامه مردم از شهرداریها با آنچه که این سازمانها برای رسیدن به اهداف مورد نظر بوجود آمده اند بسیار متفاوت می باشد. از نظر عامه، شهرداری نهادی خدماتی است که خدمات شهری ارائه می دهد و بهای آن خدمات را دریافت می کند . ضمن اینکه این نگرش طی سالیان گذشته با تلاش مسئوولان شهری تغییر یافته و شهروندان شهرداری را یک سازمان اجتماعی می دانند.

در حقیقت، در تعریف شهرداری می توان آن را سازمانی غیردولتی و غیرانتفاعی و مردمی دانست که اداره و مسؤولیت و مدیریت امور شهری را با مجوز دولت و با امکانات مردمی به دست آورده تا به منظور ایجاد و اداره کردن تأسیسات عمومی و وضع و اجرای نظامات شهری و تأمین نیازمندیهای مشترک محلی فعالیت کند و هزینه خدماتی را که به آن واگذار گردیده با اسلوبی منطقی و عادلانه بین سکنه شهر و استفاده کنندگان از خدمات تقسیم نماید.

اهداف کلی


  •    حفظ و ارتقاء فعاليتهاي برتر و فرامنطقه ايي و فرا ملي
  •    ارتقاء کيفي و رفع نيازهاي ارتباطي و اطلاعاتي منطقه براي تسهيل در ايفاي نقش کلانشهري تهران براي تبديل شدن به کلانشهر جهاني و برخوردار از جايگاه رقابتي در سطح منطقه ايي و بين المللي.
  •    ايمن سازي منطقه در مقابل آسيبها ، سوانح طبيعي ، سياسي ، و تامين امنيت
  •    پاکسازي منطقه از آلاينده هاي زيست محيطي
  •    ساماندهي نظام حمل و نقل منطقه
  •    حفظ و نگهداشت ساکنان بومي منطقه
  •    حفاظت و بهره گيري از موهبتهاي طبيعي منطقه در بازيافت هويت آن
  •    حفاظت و بهره گيري از ويژگي هاي مصنوع منطقه
  •    حفاظت و بهره گيري و توسعه مطبوعيت و مطلوبيت بصري منطقه
  •    حفاظت و بهره گيري و توسعه عوامل ، عناصر و نشانه هاي تکوين و توسعه منطقه در ادوار تاريخي
  •    اصلاح نظام شبکه ، اصلاح نظام حمل و نقل و اصلاح مديريت شبکه
  •    توزيع عادلانه خدمات در سطح منطقه و ارتقاء کيفي ارايه خدمات
  •    افزايش بهره وري زمينهاي قهوه ايي در جهت تامين خدمات عمومي

ماموریت شهرداری منطقه 3


شهرداری منطقه 3 تهران با مأموریت ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی، فنی و عمرانی، خدمات شهری و فضای سبز، معماری وشهرسازی، حمل و نقل و ترافیک به شهروندان محترم منطقه،و با هدف دستیابی به شهری توسعه یافته بر مبنای توسعه پایدارخدمات ذیل را ارائه می نماید:

  •    افزایش رضایتمندی شهروندان
  •    حرکت به سوی تعالی سازمان .
  •    بهبود مستمر و افزایش اثربخشی فعالیت ها از طریق ایجاد نوآوری و خلاقیت در نیروهای انسانی بعنوان اصلی ترین سرمایه سازمان
  •    حذف، کاهش و کنترل پیامدهای نامطلوب ناشی از جنبه های زیست محیطی فعالیتها و خدمات شهرداری
  •    حرکت به سوی افزایش جنبه های مثبت شهرداری با پیامد مطلوب در سطح منطقه از طریق افزایش فضای سبز، مدیریت پسماند و استفاده بهینه از منابع طبیعی و انرژی در راستای اصلاح الگوی مصرف
  •    بهبود افزایش سلامت جسمی و روانی پرسنل و پیشگیری از جراحت و بیماری در بین پرسنل و پیمانکاران شهرداری
  •    حذف، کاهش و کنترل خطرات و عوامل زیان آور محیط کار در فعالیت های مختلف شهرداری
  •    افزایش و آگاهی های ایمنی، بهداشت و محیط زیست در بین پرسنل و طرف های ذینفع و شهروندان
  •    آمادگی در برابر حوادث شهری و طبیعی و پیشگیری از حوداث انسانی و تلاش در جهت رسیدن به استانداردهای جامعه ایمن

منشور اخلاق


  •    کارکنان شهرداری تهران : با ایمان به اراده خداوند متعال و در جهت کسب رضایت حق تعالی و حفظ منافع عموم به ارائه خدمات به شهروندان پرداخته و جلب رضایت آنان را سرلوحه امورخود قرار می دهند.
  •    کارکنان شهرداری تهران: بر این باورند که شهروندان، متولیان واقعی شهرند، و از این رو حضور آنان در شهرداری را مغتنم می شمارند.
  •    کارکنان شهرداری تهران: با رعیات نظم ، آراستگی ، وقت شناسی، مسئولیت پذیری و با رعایت ادب، نزاکت عدالت و انصاف آماده پذیرش شهروندان در شهرداری ( مناطق، سازمان ها و شرکت های تابعه ) می باشند.
  •    کارکنان شهرداری تهران: باور دارند که عزت، احترام و تکریم مراجعان از مهم ترین مسئولیت آنان است و تمام تلاش خود را معطوف حفظ شخصیت و جایگاه شهروندان در فرآیند ارتباطات متقابل می نمایند.
  •    کارکنان شهرداری تهران: انجام امور شهروندان را در کوتاهترین زمان ممکن ضروری دانسته و کوشش خواهند نمود تا از اتلاف وقت انان در شهرداری جلوگیری نمایند.
  •    کارکنان شهرداری تهران: مصمم هستند تا امکانات و تسهیلات لازم را برای آسایش و آرامش و استقرار شهروندان در فضای مناسب اداری اختصاص داده و خدمات خود را با کیفیت مطلوب و به شیوه ای مناسب و نوین در اختیار انان قرار دهند.
  •    کارکنان شهرداری تهران:خود را موظف می دانند تا در حوزه فعالیت خود هرگونه اطلاعات و توضیحات کافی مورد نیاز شهروندان را به سرعت و با توجه به مقررات برای آنان فراهم آورند.
  •    کارکنان شهرداری تهران: بر این اعتقاد می باشند که مبنای ارزیابی فعالیت آنان جلب نظرات و میزان رضایت شهروندان است، از این رو با ایجاد تمایلات مثبت به کار و متناسب با نوع فعالیت به تلاش مجدانه و صادقانه در شهرداری تهران می پردازند.
  •    کارکنان شهرداری تهران: استقبال خود را از انتقاد وپیشنهادات شهروندان در کلیه مصادیق امور شهرداری اعلام و در جهت ارج نهادن به نظرات مردم، از آن به عنوان زمینه ساز رشد و ارتقاء خدمات شهرداری استفاده می نمایند.

راهبردهای توسعه


  •    ايجاد مرکز مدرن و مکمل مرکز شهر و ايجاد مرکز شهري نوين چند رسانه اي و جهاني متناسب با جايگاه عملکردي متصور براي کلانشهر تهران در مقياس بين الملل و منطقه ايي
  •    استفاده از سيستمهاي ارتباطي دور- همکاري بين ادارات و سازمانهاي دولتي و نيمه دولتي و ايجاد سيستم و پايگاه اطلاع رساني روزآمد در سطح منطقه
  •    جلوگيري از دخالت نابجا در محيط طبيعي براي جلوگيري از پيامدهاي ناشي از سوانح احتمالي و بهره گيري از قابليتهاي منطقه در تعادل بخشي محيطي شهر تهران و حفظ و ايفاي محيط طبيعي آن براي متعادل کردن انرژي هاي ورودي و خروجي و ايجاد ناسازگاري ميان محيط طبيعي و مصنوعي
  •    توسعه حمل و نقل عمومي و کاهش حرکت عبوري
  •    فزايش حس تعلق به مکان و ملحوظ داشتن منافع عامه
  •    بهره گيري از عوارض موجد کيفيتهاي طبيعي( تپه ها و رود دره ها ) در طرحهاي توسعه شهري ، حفظ سيستم آب و سبز منطقه، تقويت محورهاي اکولوژيک منطقه در جهت پالايش هوا و توسعه محورهاي سبز و ايفاء و احياي مورفولوژي بافت منطقه
  •    ابقاء و احياي الگوهاي معماري منطقه در منطقه و ارتقاء منظر جداره هاي شهري، حفاظت از کريدورها و کانون هاي دريافت ديد و منظر و بهره گيري از مناظر گسترده ، استراتژيک و چشم اندازهاي بديع منطقه
  •    بکارگيري نشانه هاي هويتي به منظور خوانايي و دستيابي به سيماي قابل درک و آشنا با هوين فرهنگي و جغرافياي اقليمي و بازشناسي محلات قديمي و رعايت محدوده هاي آنها در تقسيمات شهري و شناسائي عوامل موثر و هويت بخش در شکل گيري محلات قديمي
  •    ايجاد تعادل در حرکت عبوري و دسترسي ها ، اصلاح پارگي بافت به سبب شبکه شرياني سريع و همخوان کردن نظام دسترسي با استقرار حوزه هاي سکونت و فعاليت و تعديل ميزان و تقاضاهاي سفر با هدفهاي مختلف در سطح منطقه
  •    افزايش و ارتقاء کيفي سيستمهاي حمل و نقل عمومي با تاکيد بر سيستمهاي بر ظرفيت ، آرام سازي حوزه هاي مسکوني و تعريف سطوح دسترسي و تخصيص زمين جهت تامين خدمات عمومي

درباره ما

ساختمان مرکزی : تهران-خیابان شریعتی-پایین تر از حسینیه ارشاد

ساختمان شماره دو : تهران-خیابان شریعتی-پایین تر از حسینیه ارشاد

تلفن: 96013000 -96013001

راهنمای طبقاتی ساختمان منطقه

ساختمان شماره 1
ساختمان شماره 2

کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری منطقه 3 می باشد